
Ik hoor je denken… kudos geven? Ja, bij Kabisa geven medewerkers kudos aan elkaar. De term kudo is een term die je vaker in de it wereld hoort. Volgens Wikipedia wordt het geven van kudos aan een ander gedaan om deze te waarderen. Doorgaans worden deze virtuele cadeautjes toegekend door middel van het geven van +1 (positief) of -1 (negatief).
Waarom wij kudos geven
Sinds 2016 is Kabisa actief met de kudo meter. Bij Kabisa werken wij aan diverse projecten — vaak ook op verschillende locaties. Om het teamgevoel te versterken, gezamenlijk successen te kunnen te vieren en transparantie te borgen hebben een aantal Kabisa medewerkers het ‘Kudo’ platform gemaakt.
Middels het kudo platform wordt bijgedragen aan het:
1. Versterken teamgevoel
Door het geven van kudos, geven medewerkers elkaar een bedankje voor het iets extra’s wat zij hebben opgepakt, of elkaar hebben ondersteund in een project of op een andere manier iets buitengewoons hebben gedaan.
2. Gezamenlijk successen vieren
Bij het bereiken van specifieke grenzen van kudo-waardes wordt het succes met alle medewerkers gevierd. Hierdoor wordt het saamhorigheid en gevoel van betrokkenheid versterkt.
3. Borgen van transparantie
Door het Kudo platform wordt op een mooie en eenvoudige manier inzichtelijk gemaakt dat alle medewerkers hebben bijgedragen door zich extra in te zetten en dat deze inzet wordt beloond.
Hoe werkt het kudos geven
De kudo meter betreft een intern, online platform. Het is een eenvoudig systeem waar mensen of groepen kudos aan elkaar kunnen toekennen. Deze kudos komen terecht in één verzamelbak. Er zijn veel aanleidingen om kudos te geven. Het bereiken van financiële doelstellingen, het geven van presentaties, blogpost schrijven, goede klantbeoordelingen, maar ook bij het samenwerken onderling worden kudos toegekend. Het is een zelfregulerend systeem, zonder regels. Bij het bereiken van specifieke grenzen van kudo-waardes wordt dit succes gezamenlijk gevierd. Bijvoorbeeld door het organiseren van een bbq, deelname aan een sportactiviteit, bijwonen van een concert.
Wij zien het kudoplatform als een belangrijk intern communicatiemiddel. Het platform draagt bij aan een beter teamgevoel en transparantie en stimuleert het samenwerken.
Wil je meer weten hoe Kabisa betrokkenheid en ‘wij’ gevoel creëert bij haar medewerkers en hoe het kudo platform hierbij een belangrijke rol speelt? Neem gerust contact met ons op.
Vragen?
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem gerust contact met ons op!
(of stuur een bericht)+31 495 430 798

Vivian Saystuur bericht