Waarom wij bij Kabisa geen functioneringsgesprekken hebben

Geschreven door Vivian Say op 16-2-2018

Herken jij dit ook? Zo aan het begin van het jaar, vinden de jaarlijkse functioneringsgesprekken plaats. Het moment dat jij met je manager om tafel zit en de verwachtingen van het komende jaar gaat bespreken en waarbij met grote regelmaat over en weer complimenten en kritiek wordt gegeven. Tijdens het gesprek wordt in vogelvlucht een heel werkjaar besproken.

Vroeger werd bij Kabisa ook gesproken over een functioneringsgesprek, tegenwoordig wordt gesproken over een ontwikkelgesprek. Dit is een bewuste keuze, waarbij de mens centraal staat en er meer vooruit wordt gekeken en veel minder achteruit. Zometeen vertel ik je hierover meer.

Wat is nu een functioneringsgesprek?

Wikipedia zegt hierover het volgende: Een functioneringsgesprek is een dialoog waarin het wederzijds functioneren van de werknemer en diens leidinggevende besproken wordt. Doelen voor een functioneringsgesprek kunnen prestatieverbetering, bijsturing, stimulering en ontwikkeling zijn. Eventueel aansluitende bespreekpunten kunnen zaken zijn zoals het herkennen en eventueel aanpakken van problemen op de werkvloer. Een functioneringsgesprek is (bij de meeste bedrijven) een keer per jaar verplicht.

Van functioneringsgesprek naar ontwikkelgesprek

Zoals ik aan het begin van deze blogpost al heb geschreven werd vroeger bij Kabisa gesproken over een functioneringsgesprek, tegenwoordig wordt gesproken over een ontwikkelgesprek. Dit is een bewuste keuze, waarbij de mens centraal staat en er vooruit wordt gekeken en veel minder ‘achteruit’. Wij zijn bij Kabisa tot inzicht gekomen dat een meer informele benadering beter werkt. Dit hebben wij vertaald naar iedere dag coaching (management spreekt dagelijks 1 op 1 een medewerker). Dit resulteert in 4 tot 5 keer per jaar een ontwikkelgesprek in plaats van 1 functioneringsgesprek per jaar. In deze gesprekken wordt ook gesproken over persoonlijke doelstellingen. Ook de term beoordelingsgesprek is weggevallen waarin de medewerker en aandacht voor de medewerker centraler staat dan de procedurele cyclus.

Hoe pas je het ontwikkelingsgesprek in de praktijk toe?

Ik hoor je al denken, de traditionele werkwijze wordt losgelaten. Hoe pas je nu zaken in de praktijk toe? Dat ga ik je nu uitleggen:

Aan de basis ligt het leiderschapskruis. Dit beantwoord de twee fundamentele vragen: “Welke toegevoegde waarde biedt iemand voor collega, bedrijf, klant en maatschappij?” en de andere vraag “hoe zorg je dat je voldoening houdt in je werk en wat heb je daarvoor nodig?”

Om deze twee vragen te blijven beantwoorden gebruiken we de volgende onderdelen:

En wat nog meer?

Daarnaast gebruiken we nog meer tools en overtuigingen die we als Kabisa belangrijk vinden om onze collega’s aandacht te geven:

3 vragen gesprek

  1. Waarmee moet Kabisa starten (grote en kleine onderwerpen dit kan variëren van technische / product keuzes tot facilitaire zaken etc.)
  2. Waarmee moet Kabisa stoppen
  3. Waarmee moet Kabisa doorgaan en zeker niet stoppen

Kudo Meter

zie ook mijn blogpost: waarom wij onze collega’s kudo’s geven

1 op 1 lunch

1 à 2 keer per jaar gaat de directie met de medewerker lunchen

Wekelijkse happiness meting

zie ook mijn blogpost: waarom meten wij het geluk van onze collega’s?

Bij Kabisa hebben wij geleerd dat een informele aanpak en echte aandacht voor mens en (persoonlijke) ontwikkeling het beste van mensen naar boven haalt waardoor het bedrijf als medewerker groeien. De aspecten die hierboven zijn beschreven zijn voor Kabisa als zeer prettige handvatten gebleken.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe wij de transitie van functioneringsgesprekken naar ontwikkelgesprekken hebben doorlopen of wil je graag een keer sparren over het vraagstuk ontwikkeling? Neem gerust contact met ons op.

Vivian Say

recruitment • enthousiast • passie • organiseren • sales • spin in het web

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.