Waarom meten wij het geluk van onze collega’s?

Geschreven door Vivian Say op 6-9-2016

Iedereen die wel eens ongelukkig in zijn werk is geweest, weet hoeveel (negatieve) energie van je wordt weggenomen. Het is een fase waarbij jij wel eens hebt gedacht. “Lukt mij nu werkelijk niets meer?” Ralph Deguelle, Directeur Kabisa, zegt hierover het volgende: Een organisatie bestaat uit mensen. Bij Kabisa zijn wij overtuigd dat als mensen gelukkig zijn, het succes voor de organisatie vanzelf komt en hebben daarom extreme focus op persoonlijke ontwikkeling van onze collega’s.

Leiderschapskruis

Dit alles ligt in de lijn met onze overtuiging ten opzichte van mensen in een organisatie in het zogenaamde leiderschapskruis.

Leiderschapskruis

Het kwadrant waar we in willen zitten gaat over de combinatie toegevoegde waarde voor de organisatie in combinatie met een voldaan gevoel(doordat je gegroeid bent). De persoonlijke missie van mensen moet congruent zijn met de missie van het bedrijf: Wij dagen mensen uit om over hun persoonlijke missie na te denken. De overtuiging hierbij is dat succes volgt uit geluk en niet andersom

Leiderschap is dan ook : zorgen dat mensen een combinatie van high satisfaction en high contribution hebben. Alle andere zones zijn niet goed voor de mens en ook niet goed voor het bedrijf. Als dit niet blijkt te matchen dan helpen we om een andere plek te zoeken waar de persoonlijke missie meer tot zijn recht komt.

Happiness meting

Bij Kabisa hanteren wij geen zware of theoretische benaderingen, het is de eenvoud die onze happiness meting succesvol maakt. Elke collega krijgt iedere week een e-mail waar de happiness aangegeven kan worden met een cijfer tussen 1 en 5 waarbij het mogelijk is een toelichting te geven over het cijfer. Naast het feit dat we hier trends in kunnen ontdekken, is dit ook een middel om van collega’s die op locatie van onze klanten zitten, te weten hoe het met ze gaat. Mocht er geen formeel coachings- of bilat moment zijn in die week, wordt vanuit het management toch snel een gesprek aangeknoopt om te achterhalen wat er speelt. En ja, op sommige momenten moet er ook wel eens een hart gelucht worden. Tevens geeft dit een herinnering aan iedereen om bewust over de afgelopen week na te denken. Een kort, regulier moment van retrospectie. Retrospectie doet wonderen bij persoonlijke ontwikkeling en het jezelf blijven verbeteren. Door te werken aan je persoonlijke ontwikkeling groeit je gevoel van voldoening, en — je raadt het al — groeit je happiness!

Onze ervaring is dat collega’s het waarderen een happiness cijfer te geven en dat er persoonlijke aandacht voor ze is is. Dit alles resulteert in een hogere tevredenheid bij medewerkers.

Wil je meer weten over het leiderschapskruis of de happiness meting? Neem gerust contact met ons op

Vivian Say

recruitment • enthousiast • passie • organiseren • sales • spin in het web