Waarom KIVI voor Kabisa kiest

Geschreven door Joost Saanen op 13-9-2018

Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs(KIVI) is de beroepsvereniging van ingenieurs in Nederland. Kabisa heeft voor KIVI een online professional development tool (OPD-tool) ontwikkeld. Dit is een online platform gericht op technisch ingenieurs waarmee zij hun persoonlijke ontwikkeling strategisch kunnen plannen, monitoren en analyseren. De tool kan tevens worden gebruikt voor het opbouwen van een (persoonlijk) portfolio. Het is een veelzijdige applicatie, waarbij KIVI het concept heeft bedacht en Kabisa heeft geholpen om dit te realiseren in de vorm van een maatwerk software-oplossing.

Wij spraken Micaela dos Ramos (Directrice) en Isaac Aligbeh (IT Project Manager) van KIVI. In het interview werd er gesproken over de samenwerking met Kabisa tijdens het ontwikkelen van de ODP-tool, wat Kabisa onderscheidt t.o.v. andere softwarebedrijven en waarom Kabisa is gekozen als softwarepartij of maatwerkspecialist.

Bekijk hieronder het interview.




Waarom hebben jullie voor maatwerksoftware gekozen?

Isaac: We wilden iets ontwikkelen wat een unieke positie heeft binnen de markt. Het doel van de OPD is dat er één centrale plek is waar je als ingenieur bezig bent met het opbouwen van je portfolio – iets wat je kunt doen vanaf het begin van je carrière. Op de data kun je analyses los laten en eventuele rapportage genereren. Uit deze rapportages kun je sterke en zwakke punten halen. Deze kun je gebruiken om jezelf weer beter te maken. Op deze manier kun je doorgroeien tot Chartered of Incorporated ingenieur.

KIVI odp tool

Een Chartered Ingenieur is een beroepskwalificatie die je verkrijgt als je enkele jaren ervaring hebt opgedaan als ingenieur. Deze kwalificatie toont aan dat je over bepaalde ervaring en kennis beschikt, maar ook dat je verder hebt ontwikkeld op andere gebieden als communicatie en leiderschap. Professionele ethiek is hierbij belangrijk.

De OPD-tool is gebouwd met als doel het door ontwikkelen van de ingenieur. Omdat er nogal wat specifieke eisen waren voor de tool, was het een goed idee om vanaf de grond af aan een product te bouwen. Dit in plaats van gebruik te maken van of door te ontwikkelen op reeds bestaande oplossingen.

In het kader van de ODP-tool heeft KIVI een promotievideo gemaakt waar meer wordt uitgelegd over dit webplatform:


Wat vinden jullie het belangrijkste als het gaat om een leverancier van maatwerksoftware?

Isaac: Het belangrijkste aspect van een leverancier of partner is voor ons heel duidelijk. Dat is het inlevingsvermogen. Dat wil zeggen dat er altijd een brug moet zijn tussen wat wij als KIVI begrijpen en wat een softwareleverancier begrijpt. We hebben een partner nodig die in staat is om voldoende mee te leven en te begrijpen wat we willen, en dit kan vertalen in bruikbare software. Software die voldoet aan de eisen qua tijd en kosten.

Micaela: Een ander belangrijk punt is de betrouwbaarheid van een softwareleverancier. Om de brug te kunnen maken is het belangrijk om een leverancier te kunnen vertrouwen. Dat hij handelt op een kundige en eerlijke manier.

Wat ging er mis bij een vorige leverancier?

Isaac: Het gevaar bestaat dat een leverancier overal ‘ja’ op zegt. Uiteraard is het mogelijk om alles te bouwen in software. Maar belangrijk is dat hier een goede toelichting bij wordt gegeven. Hoeveel moeite kost het om iets te bouwen? Over hoeveel tijd en kosten hebben we het? Het gevaar wat je loopt is dat je bijvoorbeeld op het eind van het project erachter komt dat deze extra zaken zijn gemaakt, maar er nog te weinig tijd is om overige essentiële onderdelen van het product te bouwen. Het zit hem hier vaak in de communicatie. Helaas komt het voor dat je op het eind van een project teleurgesteld bent, omdat je niet hebt gekregen wat je eigenlijk wilde.

Isaac bij KIVI

Micaela: Ik kom dan toch weer terug op de betrouwbaarheid. Ik heb nu een aantal software projecten van dichtbij meegemaakt waarbij vaak vanalles wordt beloofd en waarbij alles mogelijk is. Belangrijk is wanneer een project een tijdje loopt, je hier als softwarebedrijf op een eerlijke manier mee om blijft gaan. Wat doe je wanneer er tegenvallers zijn? Communiceer je hier eerlijk over? En tijdig? Loopt de deadline in gevaar of kan het überhaupt nog worden afgerond binnen tijd en budget? Het heeft ook met kundigheid te maken. Kan een leverancier waar maken wat hij heeft beloofd? En waren de gemaakte inschattingen op voorhand realistisch?

Waarom hebben jullie voor Kabisa gekozen?

Isaac: Iemand heeft ons Kabisa getipt. We werkten op dat moment samen met een freelancer. Die zag op een moment dat het project wat groter werd dan hij in zijn eentje kon dragen. Deze developer gaf aan dat Kabisa de voornaamste partij was in Nederland als gaat om Ruby on Rails. In deze techniek is onze webapplicatie ontwikkeld. We hebben Kabisa gebeld en een afspraak gepland waarbij we hebben gekeken of het mogelijk was dat jullie het project konden overnemen. Omdat er meteen een klik was zijn we met Kabisa verder in zee gegaan.

Voldoet Kabisa aan jullie verwachtingen?

Isaac: Kabisa voldoet aan de eisen die wij stellen: kwaliteit, betrouwbaarheid, beschikbaarheid en het vermogen met ons mee te denken. Dit vinden we echt heel belangrijk en daar zijn we heel tevreden over.

Micaela: Kabisa heeft ons plezierig verrast. Kijk je bijvoorbeeld naar het bouwen van nieuwe functionaliteit, dan hebben jullie steeds opnieuw weten te outperformen.

Wat maakt Kabisa volgens jullie uniek?

Micaela: Ik kom steeds terug op het woord betrouwbaarheid. Ik wil hiermee aangeven hoe belangrijk dit is. Wij missen natuurlijk een stukje kennis als het gaat om techniek, en je bent hierbij afhankelijk van je leverancier. We bereiden heel veel voor, we zitten heel zwaar op conceptontwikkeling, dus we geven zelf veel informatie. Maar je moet er op kunnen vertrouwen dat je leverancier het stukje wat we niet kunnen, naadloos aan kan vullen. Ik vind Kabisa hier uniek in, omdat je ziet dat dit geen gemeengoed is in deze markt.

Isaac: Ik heb bij Kabisa het idee dat ik me niet druk hoeft te maken, omdat het vertrouwen er is en er daardoor wordt gebouwd wat er is afgesproken.

Hoe ervaren jullie de samenwerking met Kabisa?

Isaac: De samenwerking tussen KIVI en Kabisa is heel nauw; de lijnen zijn kort. Omdat wij continu nieuwe ideeën krijgen en er doorlopend wordt doorontwikkeld, is het essentieel dat dit gebeurt. We vinden dat dit nu erg prettig verloopt.

Micaela: Als directeur ben ik meestal niet direct betrokken, maar wat ik zie en hoor is dat er altijd begrip is en er een fijne sfeer wanneer er zaken op hoofdlijnen worden doorgesproken. In het begin van het project vonden wij het prettig dat de developer van Kabisa “in house” kwam. Er was meteen een klik en hij paste goed binnen ons team. Uiteindelijk is deze developer ook wat meer vanuit het kantoor in Amsterdam gaan werken en werden er meerdere developers bij betrokken. Je merkt dat deze opschaling goed is verlopen en de verschillende vormen van samenwerken allemaal soepel zijn verlopen. Erg prettig!

Wat zeggen jullie tegen elkaar over Kabisa?

Isaac: We willen dat KIVI in de 21ste eeuw nog steeds het verschil maakt. Daarom zijn projecten zoals we met Kabisa hebben gedaan heel belangrijk. Het is ook iets waar we bij KIVI nog niet zo heel veel ervaring mee hebben. We hebben wat minder positieve ervaring met vorige leveranciers, maar we merken dat de samenwerking met Kabisa een soort van rust geeft binnen de organisatie. Projecten als dit, zijn veel minder pijnlijk geworden. Dit komt regelmatig ter sprake als we het hebben over Kabisa.

Micaela: Je hoort heel vaak om je heen dat IT-projecten mislukken. Dat ze ‘over de kop gaan’, te laat worden opgeleverd – vaak omgeven zijn met veel problemen. Waar we het onderling met elkaar over hebben is dat we ontzettend blij zijn dat bij het project met Kabisa niet zo is. Ik ben hier heel open en eerlijk in. Ik merk aan Isaac, in zijn rol als project manager dat hij veel meer rust ervaart omdat de samenwerking goed gaat. We zijn samen bezig om nieuwe dingen te ontwikkelen, wat iedereen enorm veel energie geeft.

Wat kan zou Kabisa nog beter kunnen?

Isaac: Is een moeilijke vraag. Er zijn op dit moment geen knelpunten in onze samenwerking. Er zijn geen verrassingen, dus het is moeilijk om kritiek te geven.

Zou je Kabisa aanbevelen aan een relatie?

Isaac: Ik weet dat er veel bedrijven zijn die angstig zijn als het gaat om IT-projecten. De manier waarop de relatie met Kabisa in elkaar zit, is dat iets wat niet speelt en wat ik ook niet zo snel zie gebeuren. Ik zou dus Kabisa zeker aanraden!

Micaela en Isaac, bedankt voor het interview!

Over Kabisa

Bij Kabisa zijn we gespecialiseerd in het ontwikkelen van webapplicaties en mobiele apps. Onze Kabisa Managed Services afdeling zorgt er vervolgens voor dat de applicatie wordt gehost in de cloud. Kortom, Kabisa ontzorgt!

Ben je geïnteresseerd geraakt door dit verhaal? Ben je benieuwd wat Kabisa voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem gerust contact met ons op.

Joost Saanen

Gepassioneerde all-rounder met brede interesses; van serverbeheer en cloudhosting tot (UI)design en (web)development. Hardloopt en schrijft het liefst tegelijk.

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.