Kinderen leren programmeren

Geschreven door Joost Saanen op 23-10-2015

Niets leuker dan ongeremd enthousiasme van kinderen. Wil je dit ervaren, kom dan eens een keer bij een CodeUur kijken. Bij Kabisa geven we vaker een CodeUur en dit keer was groep 7 van “OBS de Triolier” in Budel aan de beurt.

CodeUur en Kabisa

De juf geeft een korte intro over wat er vandaag op het programma staat en geeft mij het woord. Het is een grote klas met 29 kinderen. Het is als ‘gastdocent’ altijd moeilijk om het niveau te peilen van een klas waar je voor staat. Enige ‘basiskennis’ om aan een CodeUur te beginnen is wel handig. Je moet bijvoorbeeld wel een beetje om kunnen gaan met een computer. Daarnaast is het ook wel handig om te weten wat een X-Y as is, en bij deze leeftijd weten de kinderen dit net wel óf net niet. Ik begin mijn verhaal over hoe ik vroeger achter mijn MSX zat en mijn eerste regels code programmeerde. Ook maak ik duidelijk dat dit me veel heeft geholpen tijdens mijn latere werk in de ICT. De kinderen luisteren aandachtig. Hierna leg ik uit wat we vandaag gaan maken; Red de prinses. We bouwen een labyrint waar je een poppetje doorheen beweegt met het uiteindelijke doel, de prinses bevrijden. Ik probeer de eerste stappen te laten zien van hoe je dit nu eigenlijk maakt, maar de kinderen stuiteren zo erg en zijn zo gebrand om te beginnen dat ik besluit om maar meteen aan de slag te gaan.

Pair Programming

Het is mooi om te zien hoe kinderen te werk gaan. Het eerste wat doorgaans gebeurt is dat het instructieboekje aan de kant wordt gegooid. Vervolgens gaan ze helemaal ‘los’ en komen dan vaak tot de meest creatieve ideeën en designs. Er verschijnen dan ook al snel indrukwekkende speelvelden en ‘game heroes’. Zelf loop ik wat rond en probeer hier en daar te helpen waar nodig. Al snel merk ik dat sommige groepjes vastlopen op een aantal basis-elementen, dus ik roep de klas even terug naar het digiboard. Toch nog maar even een aantal basisvaardigheden over proberen te brengen. Hierna gaan de kinderen weer verder en ik merk dat het ze meteen een stuk beter vergaat.

De eindresultaten na 90 minuten CodeUur verbazen me ook nu weer. Mooi om te zien dat wanneer iets niet helemaal lukt, de kinderen snel met een creatief alternatief komen. Het werken in kleine stapjes is iets wat ze vaak nog moeten leren. “Meester Joost? Ik wil een prinses maken, die naar een draak loopt en door een vuurbal moet en als hij geraakt wordt door de mier moet de prinses verdwijnen in een zwart gat. Hoe moet dat?”. De tip die ik hier geef is: stapje voor stapje. Probeer eerst eens de prinses naar links te laten bewegen wanneer je op de linker-pijltjes-toets drukt. Wanneer dit werkt, ga je weer een verder en uiteindelijk heb je wat je wilt. Het doet me denken aan Test Driven Development met handmatige tests.

Wanneer je begint met programmeren, is er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Deze regels gelden eigenlijk altijd – of je nu een kind bent of op latere leeftijd start met programmeren:

Iedere CodeUur is weer heel leerzaam voor zowel de leerlingen, maar ook voor de gastdocent zelf. Ik kijk nu al uit naar een volgend avontuur!

Mocht je ook geïnteresseerd zijn om als docent een CodeUur te geven, neem dan contact op met Kabisa (door bijvoorbeeld het plaatsen van een comment) of neem een kijkje op de website van CodeUur

Joost Saanen

Gepassioneerde all-rounder met brede interesses; van serverbeheer en cloudhosting tot (UI)design en (web)development. Hardloopt en schrijft het liefst tegelijk.