Kabisa Game Studios pizzasessie

Geschreven door Roel Nieskens op 1-5-2018

“Een game maken.” Check de bucket list van de gemiddelde programmeur, en deze staat er op. Zelf je game maken, in je favoriete programmeertaal (of een gloednieuwe die je nog niet kent), in je favoriete genre (of een mix waar nog nooit iemand aan heeft gedacht), met zelfgemaakte graphics en muziek (of iets van ‘t internet geplukt). Een keer een game waar alles precies goed werkt, want je maakt het dit keer zelf. Leuk om te maken én te spelen!

Ook binnen Kabisa wordt er geregeld gebrainstormt over game side projects. Er is zelfs een heuse Kabisa Game Studios™! In vrije uurtjes en tijdens de lunch wordt er gehackt: game engines worden onderzocht, code wordt geschreven, game concepten worden bestudeerd en natuurlijk wordt er ook flink gespeeld. Want je moet natuurlijk wel zeker weten dat hetgeen wat je maakt ook goed werkt.

En zo leefden er allerlei projecten, sommigen waarvan je bijna dagelijks een update zag, anderen waar je alleen legendes over hoorde in de wandelgangen… Hoogste tijd dus om eens te kijken waar iedereen van Kabisa Game Studios™ nou mee bezig was. Hoogste tijd voor een pizzasessie!

Het idee van deze pizzasessie was simpel: het was een zelfopgelegde deadline, een soort release party van onze games in al hun onafgeronde glorie.

Laurens trapte af met zijn Unreal Engine project: een strak uitziende tower-defence-in-space game, waarbij de eerste game mechanics al goed waren geïmplementeerd, en een basis van een heus spel al te zien was. Matthijs en Marciano toonden nieuwe content in SpeedLazer en vertelden over hun voornemen om de code op de schop te nemen. Ook werden meteen plannen voor een spirituele opvolger opvolger uit de doekjes gedaan.

David toonde zijn bijdrage aan de Ludlum Dare game jam, een spel gemaakt in één weekend met een vriend uit Zweden. Naast het proberen van TypeScript kozen ze voor de Phaser game engine. Het resultaat van de spelregels (“combine two incompatible genres”) is een lekker maffe game waarbij je je mannetje in leven houdt door tetrisblokjes te plaatsen in de gaten van de weg.

Kind-aan-huis Kai van klant Seacon demonstreerde een paar indrukwekkende VR projecten: de verst gevorderde was een zombie shooter, inclusief een mod zonder zombies zodat zijn dochtertje ook kan spelen. Dit alles was gemaakt in Unity en werkte ondanks wat grove kantjes prima op de VR bril.

Zelf toonde ik een project in PICO 8, een fantasy console en eenvoudige developmentomgeving voor simpele games met een retro-look. Je kan al snel keuzestress krijgen als je je verdiept in alle game engines, frameworks en libraries, en in zo’n geval zijn de beperkingen van PICO 8 eerder verfrissend dan beperkend.

Na alle presentaties, en een goede pizza, bruiste er nog meer leven in Kabisa Game Studios™ dan voorheen. “Een game maken” mocht deze avond nog niet worden afgestreept van de bucketlist, maar bij de volgende pizzasessie verwachten we de eerste 100% afgeronde games!

Roel Nieskens

Front-end developer • CSS fetishist • font hacker • designer • volbloed computernerd

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.