Interview met Fatboy

Geschreven door Joost Saanen op 7-9-2017

‘Fatboy the Original’ is een bedrijf dat in 2002 beroemd is geworden met het aanbieden van design zitzakken. In de jaren die volgden werd het assortiment uitgebreid en groeide Fatboy uit van een zitzak-merk tot een Design Lifestyle merk.

Enkele voorbeelden van succesvolle producten zijn de “Lamzac” en “Edison the Petit”. Doordat deze producten viral zijn gegaan hebben ze bekendheid verkregen over de hele wereld. Fatboy ontwikkelt en verkoopt producten die zich kenmerken met een combinatie van betaalbaar, design en een grappige twist.

fatboy-edison-the-petit-sfeershot

De huidig webshop werd een aantal jaren ontwikkeld in Magento maar voldeed niet meer aan de huidige wensen.

Kabisa heeft voor Fatboy een compleet nieuw platform ontwikkeld. Vorige week werd de vernieuwde fatboy.com wereldwijd gelanceerd.

mockups

Wij spraken Tom de Vos van Fatboy. In de vorm van een interview werd er gesproken over het waarom van een nieuwe webshop, hoe hij de samenwerking met Kabisa tijdens het ontwikkeltraject heeft ervaren, en waarom er juist voor Kabisa is gekozen als softwarepartij of maatwerkspecialist.

Wat voor technische uitdagingen hadden jullie met betrekking tot jullie online omgeving?

Dat waren er veel. We hadden een losse site en een losse webshop. De webshop was gebouwd in Magento. Het probleem was dat bijna alle mogelijkheden die geboden werden door Magento, niet werden gebruikt. En wat wij wilden, dat was er niet.

Van het verkeer tussen de website en de webshop raakte we ongeveer 85% van de bezoekers kwijt. Omdat mensen vanaf de website op een hele andere omgeving terecht kwamen, haakten deze af. Hier moest een oplossing voor worden gevonden.

Daarnaast hadden we 5 losse databases waarin alle productinformatie werd vastgelegd. Het beheer van deze databases was uiterst inefficiënt. Zo kwam het voor dat producten meerdere keren moesten worden ingevoerd.

Hoe zijn deze tekortkomingen aangepakt?

Om te voorkomen dat mensen gingen afhaken, was het belangrijk om één platform te hebben waar mensen zowel geïnspireerd raakten — waar de producten tot hun recht komen — als waar de producten op een eenvoudige en intuïtieve manier besteld konden worden. Eerst is gekeken of het mogelijk was om de huidige onderdelen (Magento en de corporate website) te integreren. Door de specifieke wensen is er besloten om een volledig nieuw maatwerksysteem te laten ontwikkelen. Bij de zoektocht naar een maatwerk software specialist kwamen we al snel uit bij Kabisa.

De 5 databases zijn in het nieuwe systeem teruggebracht naar slechts 1. Vervolgens is er een koppeling gemaakt tussen deze database en het reeds bestaande SAP-systeem. Omdat er nu minder databases bijgewerkt hoeven te worden (denk aan updaten van producten), kunnen dezelfde werkzaamheden nu door één medewerker worden gedaan. Eerder waren er drie medewerkers nodig om de content van de database up2date te houden. Naast dat dit een enorme besparing oplevert, wordt de kans op fouten ook enorm gereduceerd.

Voor de nieuwe webshop is er gekozen om van de front-end en backend twee losstaande applicaties te maken. De communicatie tussen deze twee onderdelen vindt plaats via een API. Het voordeel van deze oplossing is dat beide onderdelen op een later tijdstip nog kunnen worden ingewisseld of vervangen, zonder dat het hele systeem opnieuw gebouwd hoeft te worden. Daarnaast is het ook mogelijk om verschillende front-end omgevingen aan te sluiten op de backend. Je kunt hierbij denken aan een Mobiele App.

Wat heeft deze webshop dat de vorige versie niet had?

De nieuwe webshop maakt het voor Fatboy mogelijk om snel uit te kunnen rollen naar een nieuw land. Zo kan een zo’n land door Fatboy zelf in de backend worden geconfigureerd. Bij de oude webshop was dit lastiger en kon er minder snel worden geschakeld.

De nieuwe webshop werkt sneller en biedt een betere gebruikerservaring. Dit heeft te maken dat er veel aandacht is besteed aan de mobiele gebruikers. Dit wordt ook wel de mobile first aanpak genoemd. Bij mobile first wordt er eerst gekeken naar de mobiele gebruikers en de mobiele ervaring ipv desktop gebruik. De reden hiervan is dat de meeste bezoekers de webshop bezoeken via een mobiele telefoon.

De webshop wordt gehost bij Cloud Hostingprovider Amazon AWS en is zo ingericht dat deze automatisch wordt geschaald wanneer het bezoekersaantal plots toeneemt. Denk hierbij aan een actie of commercial waarbij het bezoekersaantal in een zeer korte tijd sterk kan toenemen. De infrastructuur zal, indien nodig, automatisch een server bijschakelen, zodat de webshop altijd snel blijft — en de userexperience goed blijft.

Waarom kiezen jullie voor Kabisa?

We hadden heel veel ideeën maar samen met Kabisa is het ons in een aantal sessies gelukt om tot een goed afgebakend project met duidelijke scope te komen. Hierbij werd gebruik gemaakt van _User Story Mapping_. Dit is een tool of aanpak om te bedenken welke functionaliteiten een oplossing allemaal nodig heeft (bekijk deze sheet om een idee te krijgen hoe dit in zijn werk gaat).

fatboy story mapping

User Story Mapping heeft gezorgd voor een definitie van het Minimal Viable Product. Tijdens de sessies werd ook al meteen de technische kennis en de kracht van Kabisa duidelijk.

Fatboy zocht een bedrijf, die naast het ontwikkelen van de webshop, ook in staat was om deze met andere bestaande systemen te koppelen. Kabisa leek hier de meest geschikte partner.

De combinatie van technische expertise en het écht meedenken heeft ons de doorslag gegeven om met Kabisa in zee te gaan. Ik noem Kabisa wel eens “de vriendelijke nerd”, waar _vriendelijk_, naast _aardig zijn_, ook “toegankelijk” betekent. De medewerkers van Kabisa zijn in staat om techniek te vertalen naar iets wat ook door een leek begrepen wordt.

Hoe is het project verlopen?

Bij Fatboy hadden we helemaal geen ervaring met Scrum of Agile. Om te zorgen voor een goede samenwerking tijdens het project zijn er vanuit Kabisa trainingen gegeven over de werkwijze van Scrum en hoe je als klant de rol van Product Owner vertegenwoordigd. Dit zorgde ervoor dat de neuzen dezelfde kant op stonden. Naast de dagelijkse standups, werden er ook _review-sessies_ en _retrospectives_ gehouden. Hierdoor kon er indien nodig snel worden bijgestuurd en geschakeld.

De webshop is ontwikkeld met Ruby on Rails en maakt gebruikt van de nieuwste Javascript frameworks. Zo wordt er bijvoorbeeld ReactJS gebruikt. Dit alles om een zo goed mogelijke gebruikerservaring te creëren bij onze bezoekers.

Tijdens het ontwikkelen van de webshop is er door Kabisa Managed Services een omgeving opgezet in de cloud voor de nieuwe webshop. Deze omgeving, die draait bij Amazon, is schaalbaar en hierdoor klaar voor de toekomst.

Lees ook: Moet je als startup beginnen met een schaalbare infrastructuur?

Over Kabisa

Bij Kabisa zijn we gespecialiseerd in het ontwikkelen van webapplicaties en mobiele apps. Daarnaast zijn wij ook de ideale partner als het gaat om integratie oplossingen en het koppelen van systemen. Onze Kabisa Managed Services afdeling zorgt er vervolgens voor dat de applicatie wordt gehost in de cloud. Kortom, Kabisa ontzorgd!

Ben je geïnteresseerd geraakt door dit verhaal? Ben je benieuwd wat Kabisa voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem gerust contact met ons op

Joost Saanen

Gepassioneerde all-rounder met brede interesses; van serverbeheer en cloudhosting tot (UI)design en (web)development. Hardloopt en schrijft het liefst tegelijk.