Hoe is het om af te studeren bij Kabisa?

Geschreven door Vivian Say op 23-1-2019

Marijn van Straten volgt de opleiding Software Engineering aan de Fontys Hogeschool Eindhoven. Afgelopen periode heeft hij bij Kabisa afgestudeerd en heeft hij gewerkt aan Kabisa’s Happiness Meter. In dit interview vertelt Marijn over zijn ervaringen.

IMG 1339

WAAROM HEB JE VOOR KABISA GEKOZEN?

Ariejan, Vivian en Eric van Kabisa verzorgde bij Fontys Hogeschool Eindhoven een presentatie over Kabisa. Ze vertelden erg transparant over de interessante projecten waarmee zij bezig waren. Met name de Kudos-o-Matic kwam hier naar voren. De Kudos-o-Matic is een applicatie applicatie die werknemers een gevoel van saamhorigheid geeft door elkaar te prijzen voor werkzaamheden.

Kabisa is anders dan andere bedrijven. Ik kreeg dit gevoel omdat zij erg de nadruk leggen op het welzijn en geluk van hun medewerkers. Omdat ik zelf ook erg geïnteresseerd ben in de “mensen”-kant van ICT ben ik direct op hen afgestapt met de vraag of ik eens op gesprek mocht komen.

In het gesprek kwam naar voren dat Kabisa veel tijd steekt in het geluk van de werknemers en hier graag mee verder wilden. Zo zijn we gekomen op het idee van de Happiness Meter.

WAT IS DE HAPPINESS METER?

De Happiness Meter is een tool die werknemers de mogelijkheid geeft om inzicht te krijgen in hun eigen geluk. Ze kunnen dit doen door op ieder moment een “happiness”-score te geven van 1-5. Deze scores kunnen dan gebruikt worden bij ontwikkelgesprekken om aan te geven hoe het nu eigenlijk gaat. Voor de managers geeft dit ook een beeld van hoe hun team er nu voor staat en of er eventuele extra gesprekken moeten worden gepland.

De Happiness Meter komt voort uit de al bestaande Happiness Mailer, waarbij werknemers iedere vrijdag rond een uur of 2 een mailtje kregen met de vraag: “Hoe gelukkig ben jij geweest afgelopen week”. Het probleem van de mailer was dat de werknemers zelf hun eigen invullingen niet konden inzien. Daarnaast had men niet het gevoel controle te hebben over die data. De Happiness Meter moet dat verbeteren.

WAAR GING JE OPDRACHT OVER?

Tijdens mijn stageperiode heb ik de Happiness Meter mogen ontwikkelen. Ik ben aan de slag gegaan door te kijken wat nu eigenlijk verwacht wordt van deze app. Door gebruik te maken van Kabisa’s eigen Success Process was het erg makkelijk om dit in kaart te brengen en ook uit te voeren.

Bij elke stap is er nagedacht over wat de beste manier is om het proces zo laagdrempelig mogelijk te maken. Zo is er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van het Maji-platform om een multi-platform app te kunnen maken. Op deze manier kan iedere werknemer op zowel zijn of haar mobiel als op het web makkelijk de Happiness Meter invullen.

Een ander onderdeel was het gebruik van Google Login. Omdat Kabisa een Google for Business gebruiker is, heeft elke werknemer bij Kabisa een Google account. Door deze accounts te gebruiken hoeven werknemers alleen maar op de “Login met Google”-knop te drukken en ze zijn ingelogd.

WAT HEB JE GELEERD TIJDENS HET AFSTUDEREN?

Tijdens deze stage heb ik zelf erg de nadruk gelegd op professionalisering. Ik heb zoveel mogelijk gewerkt naar de eisen die Kabisa legt voor hun eigen werknemers. Denk hierbij aan Code Reviews, Test Driven werken en omgaan met de door Kabisa gebruikte frameworks en talen.

Ik heb de backend voor de Happiness Meter bijvoorbeeld gemaakt in Elixir, een relatief nieuwe functionele taal. Elixir is erg up-and-coming en wordt binnen Kabisa ook veel gebruikt voor eigen projecten. Met de kennis van Elixir binnen Kabisa was het voor mij echt een geweldige ervaring om die taal te leren beheersen en zijn er veel leermomenten geweest voor zowel mij als voor het bedrijf zelf.

In mijn tijd bij Kabisa heb ik ook veel geleerd over mijzelf en hoe ik mij later zie in het werkveld. Ik heb veel gesprekken gehad met collega’s intern over hun loopbaan om erachter te komen hoe ik zelf dat wil gaan inplannen. De mogelijkheid om hierover te leren maakt het afstuderen bij Kabisa echt een van de beste ervaringen die ik heb gehad in mijn hele opleiding.

Kabisa is een van de bedrijven die zegt het beste te willen voor hun werknemers (en stagiairs) en dat ook echt menen.

Marijn bedankt voor het interview.

Ben je ook student en op zoek naar een stage, afstudeerplek of baan? Voel jij je thuis in een ambitieuze omgeving waarin je kunt groeien tot een echte IT professional? Neem dan contact met ons op en vul het contactformulier in!

Vivian Say

recruitment • enthousiast • passie • organiseren • sales • spin in het web

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.