Bij Kabisa word je als stagiair(e) als volwaardig teamlid beschouwd

Geschreven door Vivian Say op 18-1-2018

Robin Laugs en Luuk Hermans zijn derdejaars studenten aan Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven. Ze volgen beiden de studieroute ‘Software Engineering’ in combinatie met de specialisatieroute ‘Smart Mobile’. In de afgelopen periode hebben ze bij Kabisa stage gelopen en hebben ze gewerkt aan de Kudo-o-Matic. In dit interview vertellen ze hoe dit is bevallen en wat ze hebben geleerd.

robin en luuk social media

Waarom hebben jullie voor Kabisa gekozen?

In het voorjaar van 2017 zaten we bij elkaar in de klas en waren we bezig met het zoeken naar een stageplaats. We hebben toen beiden, zonder dit van elkaar te weten, bij Kabisa gesolliciteerd.

Tijdens ons eerste kennismakingsgesprek hadden we aangegeven dat het ons leuk leek om een stageopdracht te doen op het gebied van mobiele ontwikkeling. Nadat we erachter kwamen dat we beiden gesolliciteerd hadden bleek Kabisa erg flexibel in het formuleren van een stageopdracht. Zo konden wij aan dezelfde stageopdracht werken.

In een tweede gesprek met Ralph Deguelle, directeur van Kabisa, kwam het idee naar boven om een mobiele app te ontwikkelen voor het bestaande Kudo-o-Matic platform. Na een korte introductie van het Kudo-project waren we enthousiast over het initiatief en de stageopdracht.

Vertel eens wat over de cultuur van Kabisa

Het is noemenswaardig hoe goed Kabisa is voor haar stagiaires en werknemers. Dit blijkt uit de bedrijfsuitjes, kwartaalpresentaties en normale gang van zaken op kantoor. Persoonlijke ontwikkeling staat voorop en dit is goed te merken aan de sfeer en het algehele karakter van Kabisa. Er is veel ruimte voor individuele inbreng. Denk hierbij aan workshops en talks die regelmatig door collega’s worden georganiseerd.

Robin Laugs aan het werk aan zijn opdracht

Als stagiairs worden we gezien als volwaardige medewerkers van het bedrijf. We mogen meedoen aan alle activiteiten en kunnen gebruik maken van alle beschikbare faciliteiten. Daarnaast zitten we op kantoor tussen het ‘normale’ personeel van Kabisa in, waardoor het makkelijk is om vragen te stellen en mee te kijken met wat er gebeurt in de reguliere projecten.

Vertel eens wat over de Kudo-o-matic

Bij Kabisa vindt men het belangrijk om plezier te hebben in het werk en om trots te zijn op wat er als team wordt bereikt. Om het teamgevoel te versterken, gezamenlijk successen te vieren en transparantie te waarborgen is de Kudo-o-Matic ontwikkeld. Met de Kudo-o-Matic kunnen medewerkers van het bedrijf elkaar belonen voor het verrichten van goede daden door het geven punten, oftewel Kudo’s.

Enkele voorbeelden van wat Kudo’s kunnen opleveren zijn het helpen van collega’s, het organiseren van workshops en het boeken van goede resultaten. Het delen van deze succesmomenten brengt het hele team dichter bij elkaar en laat elke dag opnieuw zien wat voor moois er gebeurd binnen Kabisa.

Medewerkers van Kabisa werken met elkaar samen om een gezamenlijk doel te bereiken. Bij het scoren van voldoende Kudo’s door het hele bedrijf kunnen er leuke beloningen worden verdiend, zoals een barbecue workshop of een avondje karten. Verder lezen over het Kudo-project binnen Kabisa? Klik hier.

Waar ging de opdracht over?

Als stageopdracht hebben wij een mobiele applicatie ontwikkeld als uitbreiding van het Kudo-o-Matic platform.

Luuk gaat afstuderen in de specialisatieroute ‘Smart Mobile’. Hij heeft tijdens de opdracht daarom de nadruk gelegd op de front-end ontwikkeling van de cross-platform mobiele applicatie. Hierbij heeft hij gebruik gemaakt van het door Kabisa ontwikkelde Maji Mobile.

Robin gaat afstuderen in de basisroute ‘Software Engineering’ en heeft daarom de nadruk gelegd op de ontwikkeling van de REST API voor de mobiele applicatie. Deze is gebouwd bovenop de bestaande Ruby on Rails webservice. Tevens is er nieuwe functionaliteit toegevoegd aan deze service.

stage

Tijdens de stageperiode is het gelukt om de mobiele applicatie uit te brengen in de Apple App Store en Google Play Store. Daarnaast is de Kudo-o-Matic verder geïntegreerd in de workflow van Kabisa door een koppeling met Slack en een mailnotificatiesysteem.

Hieronder een afbeelding van hoe de Kudo’s worden getoond in Slack.

slack

Wat heb jullie geleerd tijdens de stage?

Alle technieken waarmee we hebben gewerkt tijdens het project, waaronder Ruby on Rails, Preact en Redux, waren nieuw voor ons. We hebben hier tijdens onze stageperiode veel kennis en ervaring mee opgebouwd.

Het gebruik van Continuous Integration en Continuous Deployment wordt op school normaal gezien niet behandeld maar is in de praktijk wel noodzakelijk. Door deze technieken zelf in te regelen leer je werken volgens de principes van DevOps. Ook is het later makkelijker om een applicatie te onderhouden omdat hier al rekening mee moet worden gehouden tijdens de ontwikkeling van de applicatie.

Robin heeft veel geleerd van het verder werken aan een softwareproduct dat reeds in productie is genomen. Op school kunnen we tijdens projecten zonder problemen ingrijpende wijzigen aanbrengen aan de logica van een applicatie omdat de database te allen tijde kan worden leeggemaakt en geherstructureerd. Dit is een stuk lastiger wanneer er rekening moet worden gehouden met een bestaande productiedatabase. Op gebied van persoonlijke ontwikkeling hebben we ons in het afgelopen half jaar sterk kunnen verbeteren. Vooral omdat we met z’n tweeën een projectgroep vormden en hierin hetzelfde behandeld werden als normale projectgroepen binnen Kabisa. In dezelfde valkuilen kunnen vallen en problemen zelf moeten oplossen heeft gezorgd voor nieuwe zienswijze.

Robin en Luuk, bedankt voor dit interview

Ben je ook student en op zoek naar een afstudeerplek of stage? Voel jij je thuis in een ambitieuze omgeving waarin je kunt groeien tot een echte IT professional? Neem dan contact met ons op en vul het contactformulier in!

Vivian Say

recruitment • enthousiast • passie • organiseren • sales • spin in het web