šŸ¤–šŸ§  ARTIFICIAL INTELLIGENCE | Interview AI-Guru Roy Lenders šŸ’»

85Geschreven door Niek Horsmans op 9-9-2021

Kabisaan Bas is deze week te gast bij Brightlands in Venlo. Hij spreekt met AI-guru Roy Lenders over Artificial Intelligence. Kabisa besteedt veel aandacht aan innovatie en duikt steeds dieper in de wondere wereld van AI. Wat verwacht Roy van de toekomst van AI? Is AI ook geschikt voor het MKB? Wanneer wel AI? Wanneer niet AI? Wordt AI slimmer dan de mens? Je ziet het in de video, hoort het in de podcast of leest het in onderstaande tekst.

Video Interview

Gast van vandaag: Roy Lenders

Ik ben Roy Lenders, afgestudeerd aan de TU Eindhoven met de afstudeerrichting Wiskunde en Informatica; de hardcore technologie dus. Dit bleek niet helemaal mijn richting dus ik besloot de technische opleiding te vervolgen met een opleiding Logistieke Bedrijfskunde. Na het afronden hiervan ben ik het logistieke werkveld ingerold en meer dan 20 jaar werkzaam geweest in de consultancy.

Na deze 20 jaar zette ik de stap naar zelfstandig ondernemer in de e-commerce. Ik kocht een klein bedrijfje van een student uit Leiden wat uiteindelijk is gegroeid naar Ć©Ć©n van de grote verkopers op onder andere Amazon, E-bay en bol.com. In het begin besteedde ik de ICT nog uit, later besloot ik het zelf te gaan doen wat resulteerde in een geheel geoptimaliseerd platform.

Start Ups

Dit duurde tot een jaar of zes geleden. Hierna werd het tijd voor iets nieuws. Ik startte twee andere bedrijven samen met een partner in de dieptech richting: Boosting Alpha en Genzai. De bedrijfsactiviteiten van Boosting Alpha bestaan uit algoritmes schrijven die automatisch op financiƫle beurzen handelen. De focus van Boosting Alpha ligt op de algoritmes zelf, de rest van de bedrijfsactiviteiten is in samenwerking met andere partijen. Genzai is een venture capitalbedrijf met software developers in dienst die gespecialiseerd zijn in AI en andere complexe ICT-zaken. Het doel is Start Ups opzetten waarbij de betaling geschied in de vorm van aandelen. De waardestijging van de aandelenpakketten is het gemeenschappelijke belang van zowel mij als mijn partner en de Start Ups. In het begin financierde ik dit zelf, maar inmiddels doet Lambic Technology Investment Fund dat. In dit fonds storten rijkere ondernemers grote sommen geld met twee doelen: Start Ups helpen van de grond te komen en ze daarna te helpen met de financiering.

Complexe algoritmes

Het type developers dat Genzai werft, zeker in de AI-wereld, zijn de echte toppers in het vakgebied. Het zijn bijzondere mensen met, naast bijzondere gaven, vaak ook een gebruiksaanwijzing. Een voorbeeld hiervan is de voorkeur voor ā€™s nachts werken i.p.v. overdag. Ze beheersen de gave om de complexe algoritmes te bouwen en het geeft hen een kick dat dit daadwerkelijk tot succes leidt. In samenwerking met het investeringsfonds levert dit voor met name Start Ups succes op. Bij de start van het bedrijf werd er nog wel voor grote, beursgenoteerde bedrijven gewerkt. Voor deze bedrijven was het AI-project een pilot of een trial met beperkt succes en meer kwam er niet van de grond. De Start Ups daarentegen hebben wel de ambitie om door te zetten en en dat levert naast meer geld en focus op omzet ook meer interactie en voldoening bij de ICT-ers.

Onderzoek naar slagingskansen Start Up

Het blijkt voor een bedrijf binnen het MKB lastig om AI rendabel te maken. Voordat er met een AI-project wordt gestart, wordt er grondig onderzoek gedaan naar de slagingskansen van de Start Up. Er worden vaak tonnen aan euroā€™s in een AI-project gestopt dus dit is belangrijk om vooraf te analyseren. Daarnaast blijft de betrokkenheid hoog tijdens het project. Dit kan op gebeid van Sales, Finance, etc. zijn waarin een bedrijf gecoacht of begeleid wordt. Het gezamenlijk belang van slagen staat voorop. Het hele plaatje moet kloppen voor besloten wordt om met elkaar in zee te gaan.

De vorming van een AI-project, lijkt op een ander willekeurig ICT-project? AI zit meer aan de omzetkant, terwijl het gros van de ICT-projecten als doel heeft kostenreductie bereiken. AI opent daarnaast deuren die voorheen gesloten bleven, dit is te zien bij de Start Ups die dingen realiseren die anderen niet kunnen en daarmee een unieke USP creƫren. AI vereist een hele andere mindset van de ondernemer als een ICT-project gericht op kostenreductie.

AI voor iedere branche

AI kan toegepast worden in uiteenlopende sectoren, wij zitten met projecten vooral in de gezondheidszorg, agro, sport en privacy (meer de overheidskant). Nu staan er projecten voor de deur in het commercieel vastgoed en de logistiek. AI is als core technology toe te voegen in iedere branche. Het enige wat je nodig hebt is mensen die creatief kunnen denken, die ambitieus zijn en die gave plannen hebben. Dat is de sleutel tot succes.

Specifieke domeinkennis is belangrijk

Dat specifieke domeinkennis belangrijk is wordt weleens vergeten aangezien de successen van de grote Tech jongens als Google en Facebook breed uitgemeten worden. Maar dat 90% van de dingen die zij ondernemen niet succesvol zijn, dat ziet niemand. En wat wordt er vaak succesvol? Vaak de dingen die geĆÆmplementeerd worden in hun eigen netwerk of die dicht tegen de techniekhoek aanzitten. Als voorbeeld Google. Zij pompen al tientallen jaren veel geld in de gezondheidszorg zonder resultaat. Het ligt buiten hun comfortzone en op dat soort interacties spelen wij in met onze partners en de Start Ups.

Hoe zichtbaar is AI voor de grote massa?

AI is een complexe technologie waarvan Ć¼berhaupt weinig experts zijn die het goed kunnen programmeren. Omdat het zo complex is zal het ook nooit als product verkocht worden. Het zal altijd achter de schermen van een ander product of dienst zijn waarde bewijzen. Als consument of bedrijf merk je dit niet want een product heeft een bepaalde functie en levert een bepaald resultaat. Of dat met of zonder AI gebeurt zal voor de gebruiker niet uitmaken, zolang het resultaat er maar is. En datzelfde geldt voor diensten als Netflix, Spotify of LinkedIn. Iedereen kent de diensten, iedereen gebruikt de diensten en er zit heel veel AI achter. Ook achter een Google Search Engine, maar niemand weet dat het erachter zit. We zitten er dus middenin, maar zullen het nooit bewust merken.

The four hour workweek

Een van de startups waaraan we werken is Digital Operating Models. Dit betreft een e-commerce bedrijf zonder complexe technieken van AI. Dit bedrijf is extreem geautomatiseerd naar de idealen van het boek ā€˜the four hour workweekā€™. Het is een bijna volledig automatisch bedrijf met uitzondering van afdelingen als klantenservice en e-mails beantwoorden.

Boosting Alpha

Een andere startup is het al eerder benoemde Boosting Alpha. Dit bedrijf maakt algoritmes die automatisch handelen op financiƫle beurzen. Boosting Alpha creƫert een bepaalde mate van voorspelbaarheid voor financiƫle markten in de toekomst. Op dit moment draaien de meeste algoritmes op crypto omdat deze markt enorm groeiende is en ze actief zijn op het Bots.io platform. Onderliggende waarde maakt niet zoveel uit voor Boosting Alpha, ze gaan waar de markt ze heen leidt. Ze beleggen zo wereldwijd grote sommen geld in de algoritmes. De core business richt zich op de algoritmes, ze gaan naar de markt via partners.

Handelsalgoritmes

Handelsalgoritmes in financiĆ«le markten zijn de Champions League van algoritmes en AI. Wanneer je dit kunt bouwen, kun je ā€œgeld creĆ«ren.ā€ Acht van de tien grootste beleggingsfondsen ter wereld werkt met algoritmes, er komt geen menselijk fondsbeheerder meer in de buurt van deze tien. Dit vloeit voort uit de complexiteit van AI waardoor maar een bepaald aantal fondsen in staat zijn met algoritmes te beleggen. In deze Champions League wordt het nieuwste van het nieuwste toegepast. Zoals transformers en auto-encoders, deze snufjes worden als eerste toegepast in de financiĆ«le wereld. Conclusie: coole Start Ups zijn dus eigenlijk begonnen in de financiĆ«le wereld.

Wordt AI slimmer dan de mens?

Dit denk ik niet. Een AI-model heeft ten eerste veel meer data, en dus veel meer tijd nodig om hetzelfde werk te kunnen doen als een mens. Deze achterstand ten opzichte van de mens gaat AI ook niet inhalen in de toekomst. Een ander nadeel is dat het lastig is om de waaromvraag van keuze voor bepaalde beleggingen aan consumenten uit te leggen. Dat is ook de reden waarom pensioenfondsen hier niet voor kiezen. Een derde nadeel is dat een AI enkel kan doen waar het voor getraind is, het is niet veelzijdig. En niet zoals het menselijk brein schakelen naar andere vaardigheden.

Met dit laatste nadeel is men al jaren bezig om te kijken of er een algemeen AI-model gebouwd kan worden dat de veelzijdigheid van het menselijk brein kan nabootsen. Dit is nog niet gelukt, mocht een bedrijf of persoon hierin slagen dan ben ik er zeker van dat bedrijven als Google, Facebook en Amazon hier meteen opspringen. Maar of dit kan is nog een groot vraagteken. Om dit moment zijn AI-modellen alleen nog maar getraind op een specifiek, afgebakend onderwerp.

Ik zie AI als een container waarin vele algoritmes zitten (legoblokjes). De eerste trend is dat er hier steeds nieuwe bijkomen. Een voorbeeld van een hype (nieuw legoblokje) van de laatste jaar zijn transformers, deze worden ingezet in de vertaalmachines van onder andere Google. Daardoor zijn deze vertaalmachines beter dan menselijke vertalingen. De tweede trend omvat het samenvoegen van ā€˜legoblokjesā€™ tot een complex model. Dit doen grote Tech bedrijven als Google, Facebook en Amazon. Zij voegen geen legoblokjes toe, maar proberen wel iets moois te creĆ«ren met de losse, al bestaande algoritmes. De laatste trend is het toepasbaar maken van complexe AI-modellen in bepaalde branches. De drie niveaus van ontwikkeling zijn: creĆ«ren, combineren en toepassen. Hier gaan we de komende jaren nog heel veel van zien. Ik vergelijk dit met de opkomst van het Internet in de jaren ā€™90, deze ontwikkeling is nog steeds niet op zijn einde.

Artificial Intelligence ook voor het MKB?

Casus: stel een MKB-bedrijf heeft een goed idee en wil starten met AI, wat zijn de te volgen stappen? De eerste vraag die een MKB-bedrijf zichzelf moet stellen: gaan we de technologie gebruiken of zelf creƫren en verkopen aan derden? De laatste optie is de meest succesvolle route voor MKB-bedrijven of kleinere partijen. Een nieuwe startup opzetten, van een goed idee een businessplan maken en daarmee naar de markt gaan. Dat is de meest kansrijke route voor wat kleinere bedrijven aangezien het creƫren van een AI-systeem een behoorlijke investering met zich meebrengt. Deze investering alleen doen voor kostenreductie is niet realistisch, echter wel als je ernaar kijkt van de omzetkant. Je moet het dan zien als een kans om nieuwe omzet mee te behalen of een nieuwe dienst aan te bieden komt die investering in een ander daglicht te staan.

Conclusie

Concluderend is het gebruiken van de technologie meer geschikt voor grote bedrijven omdat zij naar verhouding meer kosten kunnen reduceren om de investering eruit te halen. Voor het MKB is het creƫren en daarmee meer of nieuwe omzet realiseren de meest voor de hand liggende optie omdat de kostenreductie vaak de investering niet dekt.

De, voor mij, meest onverwachte move op het gebied van AI is Fuddy Food. Samen met Fuddy Food wordt een voedingspaspoort gecreƫerd waarin gegevens staan per persoon met betrekking tot onder andere voeding en beweging. Als jij dan een gerecht invoert krijg jij middels AI een afgemeten recept waarin geen ingrediƫnten zitten waar jouw lichaam bijvoorbeeld allergisch voor is. Het algoritme heeft dus de ingrediƫnten automatisch vervangen waar jij allergisch voor bent of die jij hebt ingesteld als no go.

Eindconclusie is dat AI een brede basistechnologie is die op vele terreinen toepasbaar kan zijn, je neemt echter altijd een risico bij betreden van nieuwe gebieden. Je bent afhankelijk van de kwaliteit van de data die het systeem met elkaar moet vergelijken om tot een model te komen. Succes is vooraf niet te garanderen.

Benieuwd naar de mogelijkheden van AI?

Wil jij meer informatie over het gebruik van AI binnen jouw bedrijf? Neem contact met ons op!

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.