Personalisatie: Eén van de belangrijkste E-Commerce trends in 2022

EgonGeschreven door Egon Meijers op 30-9-2021

Uit recent onderzoek van Kabisa is gebleken dat personalisatie en omnichannel door een meerderheid van de E-Commerce bedrijven als de belangrijkste trends voor 2022 worden gezien. Als gevolg van de huidige pandemie is digitalisering in een sneltempo gekomen. Om concurrentie voor te blijven is het van essentieel belang om online onderscheidend te zijn.

Inleiding

De basis van personalisatie is data. Door het gedrag van klanten te meten kan er op basis van segmentatie content worden aangepast op de klant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan persoonlijke voorkeuren of interesses van klanten en locatie gebaseerde content of aanbiedingen. Bij Amazon draagt personalisatie bij aan 35% van de omzet met behulp van tools zoals AWS Personalize1. De impact kan dus enorm zijn, mits het goed wordt toegepast.

Personalisatie

Een data-driven omnichannel strategie combineert de traditionele omnichannel verkoopstrategie en het vergaren van klantgegevens. Het verzamelen van klantgegevens speelt een belangrijke rol. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om de winkelervaring van klanten te personaliseren. Uit de verzamelde gegevens kan bijvoorbeeld de conclusie getrokken worden dat een klant ’s ochtends andere producten koopt dan s’ avonds. Door de juiste data aan elkaar te knopen kun je complexe klantprofielen samenstellen, waardoor je beter kunt inspelen op het leveren van unieke gebruikerservaringen.

En de cijfers liegen er niet om. Onderzoek toont aan dat het toepassen van personalisatie de conversie kan verhogen met wel 20% en 80% van de klanten vaker koopt wanneer een vorm van personalisatie wordt toegepast2. Ook de volgende grafiek toont goed weer hoe het juiste aanbevolen product een positief effect heeft:

The impact of the Right Product Recommendation

Customer Data Platform (CDP)

Met behulp van een Customer Data Platform (CDP) kun je relatief eenvoudig tot deze 360 graden view van je klanten komen. En dat ook nog eens AVG-proof! In essentie heeft een CDP vier taken3:

Ondanks de voordelen van personalisatie moet de complexiteit van de inrichting ervan niet worden onderschat. De juiste basis leggen door zaken zoals bijvoorbeeld schaalbaarheid en flexibiliteit in je achterhoofd te houden zijn essentieel. Wat vaker gebeurt is dat niet alle stakeholders vanaf het begin worden betrokken bij de opzet. In een multidisciplinaire setting nadenken over zaken zoals de business strategie van het bedrijf, de target audience en technische keuzes kan het verschil maken tussen een succesvolle of minder succesvolle omnichannel strategie. En daarbij moet dan vervolgens ook nog rekening worden gehouden met (mogelijke) toekomstige ontwikkelingen.

Kunstmatige Intelligentie (AI)

Als alle zaken die je tot nu toe gelezen hebt al effectief worden toegepast binnen je bedrijf, dan is het misschien interessant om verder te kijken en je digitale landschap naar een hoger niveau te tillen door het gebruik van Kunstmatige Intelligentie (AI). Er bestaan al veel toepassingen van o.a. Google, Amazon en Microsoft die AI oplossingen eenvoudig laten integreren in je bestaande systemen. De laagdrempeligheid van deze oplossingen maakt het relatief eenvoudig om bij iedere e-commerce oplossing een vorm van AI toe te passen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan real-time gepersonaliseerde aanbevelingen en het analyseren van tekst in product reviews. Maar ook meer geavanceerd, zoals het helpen met het bepalen van business doelen voor je onderneming op basis van omzetstijgingen of specifieke KPI’s die je zelf kunt bepalen.

Ook CDP’s hebben soms al ingebouwde AI functionaliteiten, waarbij algoritmes worden ingezet om geautomatiseerde data analyses en selecties te doen.

Conclusie

Hoe je het ook went of keert, personalisatie is een must om relevant te blijven. Het kan een behoorlijke investering zijn en er kan veel tijd overheen gaan om de “sweet spot” te vinden, maar als dit eenmaal is gelukt betaalt het zich dubbel en dwars terug. Mocht je meer willen weten over de mogelijkheden om een schaalbaar en flexibel digitaal landschap op te zetten lees dan ook: Overstappen naar een headless platform of niet? De belangrijkste afwegingen.

  1. https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/how-retailers-can-keep-up-with-consumers

  2. https://www.bloomreach.com/en/blog/2017/08/ecommerce-personalization.html

  3. https://www.actioniq.com/blog/ai-in-digital-marketing-how-a-cdp-unlocks-potential-2/

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.