Help! Ik word gevraagd om Product Owner te zijn

1b7380aGeschreven door Sander Voerman op 18-6-2020

Software laten ontwikkelen is een stap die niet zomaar gezet wordt. Door de aanzienlijke kosten die er voor gemaakt moeten worden doet een bedrijf dit, als het goed is, alleen als er vol vertrouwen is in de toegevoegde waarde die de software gaat opleveren.

Vaak wijst een opdrachtgever voor de bouw een Product Owner aan. Dit is iemand die goed weet waarom de software verschil gaat maken. Hoe de wensen vertaald moeten worden in brokken die het development team kan realiseren, die waarde toevoegen aan het product. Die de prioriteiten kan stellen en het mandaat heeft om sommige features wel of juist niet nu te laten bouwen.

De Product Owner vertegenwoordigt ook de belanghebbenden bij de opdrachtgever, de stakeholders. In overleg met deze stakeholders wordt de prioriteit bepaald. Stakeholders laten de dagelijkse aansturing van de bouw van de software over aan de Product Owner maar zijn wel betrokken en leveren input.

Er zijn een aantal eigenschappen die een effectieve Product Owner bezit. Een ideale Product Owner:

Beschikbaar

De belangrijkste eigenschap van een effectieve Product Owner is dat deze beschikbaar is. Zodra het team tegen een vraag aanloopt of een onduidelijkheid in de beschrijving van een feature tegenkomt is de Product Owner degene die hier helderheid in hoort te scheppen. Hoe langer het duurt voor het antwoord komt, des te groter de kans dat het team in de tussentijd iets anders moet oppakken, context moet switchen. Of erger nog, zelf een verkeerde keuze maakt. Dit is tijd die nodeloos kwijtgeraakt wordt en die het team uit z’n flow haalt. Softwareprojecten werken het beste als de Product Owner het grootste deel van de tijd en voorspelbaar beschikbaar is. Tijdens de sprints blijken soms aannames niet te kloppen of zich onverwacht technische complicaties voor te doen. Een effectieve Product Owner heeft dan de kennis en het mandaat, het vertrouwen gekregen van de stakeholders, om tijdens de sprint besluiten te nemen.

Visie

Software maken is keuzes maken. Kleine keuzes over hoe iets eruit ziet, grote keuzes over wat de software moet doen. Hoe weet een Product Owner nu welke keuzes deze moet maken? De beste keuzes worden gemaakt op basis van een goede, gedeelde visie. Een effectieve Product Owner maakt of deelt de visie en toetst alle keuzes hierop. Door de visie eindeloos te herhalen, tegen de ontwikkelaars, de ontwerpers, de collega’s, snappen deze steeds beter waarom de keuzes gemaakt worden zoals ze gemaakt worden en kunnen ze beter voorspellen welke kant de opdrachtgever op wil. Dit scheelt uiteindelijk veel overleg en tijd.

Voldoende technisch

Een Product Owner programmeert niet mee aan de software. Maar enige technische kennis over software is erg handig om effectief te zijn. Natuurlijk maakt het development team de technische keuzes en zal de Product Owner vooral kijken dat het gemaakte product functioneel aan de wensen voldoet. Maar bij het voorbereiden van het werk helpt het enorm als de Product Owner snapt wat er gaat gebeuren, kritische vragen kan stellen en begrijpt waar technische complexiteit zit die eventueel met een kleine functionele aanpassing vermeden kan worden. Hoe minder onnodige technische complexiteit, des te goedkoper het is om de software te bouwen én te onderhouden. Kleine keuzes in het begin hebben vaak grote gevolgen later in het project.

Communiceren

Een groot deel van de tijd is een Product Owner aan het communiceren. Met de ontwikkelaars, met de ontwerpers en met de stakeholders. Het is de taak van de Product Owner om vragen of wensen van niet-technische mensen te vertalen naar verzoeken die de programmeurs begrijpen en kunnen vertalen in software. En andersom kan de Product Owner een technisch detail uitleggen aan een marketeer, zodanig dat deze constructieve input kan leveren. En goede PO spreekt en begrijpt dus nerds, marketeers, vormgevers en managers.

Eindgebruikers

Software zal alleen effectief en succesvol zijn als de features een antwoord zijn op een behoefte van de eindgebruiker. En hoe gebruiksvriendelijker de software is, des te groter is de kans op succes en enthousiaste gebruikers. Een effectieve Product Owner heeft de volle focus op dit gebruiksgemak en weet ook hoe dit getest kan worden. De Product Owner vertegenwoordigt de eindgebruiker in zijn overleggen met de ontwikkelaars, ontwerpers en de stakeholders.

Design

Software gemaakt voor consumenten moet niet alleen lekker werken maar er ook goed en professioneel uitzien. Een effectieve Product Owner kan inschatten of een design te realiseren is. En bevestigt zelf, of met de hulp van een designer, of een ontwerp pixel-perfect is uitgevoerd door de ontwikkelaars. De PO of de ontwerper kan ook inschatten of een font lekker leest, of een kleur voldoende contrast biedt voor gebruikers met een visuele handicap, of de indeling en visuele hiërarchie logisch is.

Agile

Agile/Scrum is een werkmethode waarmee de voortgang van een software team voorspelbaar wordt, die ruimte geeft om te leren tijdens de bouw en het gebruik, die duidelijke verwachtingen kan wekken en invullen. Ervaring met Agile/Scrum is noodzakelijk voor een Product Owner omdat deze het team moet coachen in het proces. Door deze ervaring zal de output van het team groter worden en zullen zowel de ontwikkelaars als de stakeholders met een goed gevoel elke sprint afsluiten met een demo van de nieuwe features.

Een effectieve Product Owner is dus essentieel voor een succesvol software project. De kwaliteit van de PO kan een project maken of breken. Een bedrijf dat zelf geen ervaren Product Owner in huis heeft is daarom meestal beter af met een ingehuurde Product Owner als deel van het team. Heeft u behoefte aan een goede Product Owner of behoefte aan begeleiding van uw eigen Product Owner, neem dan vrijblijvend contact op met Kabisa.

1b7380a

Sander Voerman

Creatieve interaction designer, software ontwikkelaar en Product Owner met 20 jaar ervaring. Krijgt een kick van innovatie en werkt het liefst met teams die de ambitie hebben op een hoger plan te komen.

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.