Effectief ontwikkelen door het centraal stellen van de gebruikersbehoefte

Lianne clipped websitekopieGeschreven door Lianne van Thuijl op 29-10-2020

Bijna als vanzelfsprekend kunnen we snel en moeiteloos onze weg vinden op een website, bij de aanschaf van een nieuw product of het in gebruik nemen van software. Een goede gebruikservaring zorgt ervoor dat we snel en op een prettige manier de informatie vinden waar we naar zoeken. Het is daarom belangrijk de eindgebruiker mee te nemen in het ontwikkelproces.

Kabisa Meeting

Gebruikersbehoefte

Het onderzoeken van de klantbehoefte of beter nog de gebruikersbehoefte is belangrijk voor het continu verbeteren van je product of dienst. Wensen en behoeften van gebruikers kunnen immers veranderen. Maar ook de condities waarin je product, applicatie of dienst zich bevindt. Nieuwe technologieën, veranderingen in de markt of de concurrentie kunnen er voor zorgen dat je opnieuw gaat onderzoeken of je product of dienst nog in de juiste behoeften voorziet. Een goede gebruikservaring vergroot de kans dat een gebruiker zijn doel behaalt en terugkeert. En dat draagt bij aan het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen. Het onderzoeken van feedback van je gebruiker is daarom altijd een goede investering.

Toetsen doelstellingen

Door het gebruik van verschillende onderzoeksmethoden, zowel kwalitatief als kwantitatief wordt duidelijk welke behoeften en wensen de gebruiker heeft. Welke motivaties hij heeft en hoe hij zich gedraagt. Anderzijds geeft het inzicht in welk probleem er opgelost moet worden. Pas wanneer dat helder is kun je nadenken over de oplossing. Deze informatie is waardevol voor het ontwikkelteam, omdat zij hierdoor weten welke functionaliteiten van de software of het product belangrijk zijn voor de ontwikkeling. Alsook voor stakeholders, omdat zij hiermee hun doelstellingen kunnen toetsen.

Methodieken gebruiksonderzoek

Er zijn verschillende methodieken die je kunt inzetten voor gebruiksonderzoek gedurende alle fasen van ontwikkeling. Zo zijn er focus groups, interviews, enquêtes, persona’s, storytelling, eye tracking, heatmaps en A/B testing methoden. Dit zijn slechts de meest bekende technieken met elk zijn eigen krachten. Het kiezen van de juiste techniek is afhankelijk van wat je wilt bereiken. En vaak zit de kracht in het samenvoegen van kwalitatief en kwantitatief onderzoek.

Gebruikersonderzoek

Doelgroep

Alvorens je start met ontwikkeling is het altijd goed om te weten voor wie je de oplossing bedenkt. Maar ook tijdens de ontwikkeling is het belangrijk om te toetsen of de oplossingen ook aansluiten bij de wensen van je eindgebruiker. Directe testen van (papieren) prototypes met potentiële eindgebruikers is een uitstekende manier om de oplossing die bedacht is in een vroeg stadium te valideren. Je kunt zo met vertrouwen je eindproduct lanceren, bespaar je ontwikkelkosten én is de kans groter dat je een tevreden eindgebruiker hebt.

Doe bij een aanpassing of nieuwe investering in je product of dienst dus altijd onderzoek of je gebruiker hier op zit te wachten. Een onderzoek hoeft niet altijd tijdrovend te zijn. Vaak liggen er al inzichten, denk aan geregistreerde klantvragen, of zijn ze makkelijk te verkrijgen met een laagdrempelig onderzoek. En blijf, ook tijdens ontwikkeling, toetsen of je oplossing aansluit bij de wensen van de gebruiker en een goede gebruikservaring oplevert. Je wilt tenslotte eindigen met een product waar de gebruiker echt op zit te wachten!

Kabisa Succes Proces

Bij Kabisa volgen we het Kabisa Succes Proces. Voordat wij onze bedrijfskritische (web)applicaties ontwikkelen ondersteunen wij onze klanten met een gebruiksonderzoek. Dit zorgt ervoor dat het product of dienst van de klant nog beter aansluit bij de wensen en behoeften van de eindgebruiker.

Ben jij geïnteresseerd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op, dan kijken we samen welke aanpak het beste past!

Kabisa Launch Team Python Developer

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.