De kracht achter headless e-commerce

EgonGeschreven door Egon Meijers op 15-6-2021

Toen e-commerce in de jaren 90 opkwam was er maar één echt online kanaal: websites voor desktop computers. Dit heeft lang stand gehouden tot de jaren 2011/2012 toen langzaam het gebruik van mobiele telefoons voor online aankopen begon toe te nemen. In de jaren die daarop volgden is “mobile commerce” enorm gegroeid in gebruik. Maar ook andere kanalen zoals social media en marketplaces zoals Amazon, Bol.com en eBay zijn enorm gegroeid in gebruik. En hier komen steeds meer nieuwe technologieën bij!

Een goede multi- of omnichannel strategie stelt de klant centraal en probeert hem optimaal te bedienen door middel van meerdere kanalen, waar en wanneer dan ook.

Om al deze kanalen (“channels”) goed te kunnen bedienen is goede e-commerce software cruciaal. Waar in het verleden e-commerce software vaak volledig gericht was op websites voor desktop computers, is hier door de groei van het aantal kanalen verandering in gekomen.

Wat is Headless E-Commerce?

Headless e-commerce is een aanpak van e-commerce die volledig gericht is op het bedienen van meerdere kanalen vanuit één systeem. Het grootste verschil met traditionele systemen is dat headless oplossingen al hun functionaliteiten beschikbaar maken via API’s. In de praktijk betekent dit dat je, in tegenstelling tot de meer traditionele oplossingen, zelf de presentatielaag moet ontwikkelen.

Het ontbreken van deze presentatielaag (bijv. een website of een mobiele app) klinkt in eerste instantie misschien als een nadeel, maar headless geeft juist de kans aan organisaties om een unieke gebruikerservaring te realiseren. Verschillende kanalen hebben baat bij compleet verschillende wijzen van presenteren. Een app of website geoptimaliseerd voor mobiel is compleet anders dan een chatbot, een voice assistent, of een koppeling met een market place. Het aantal kanalen groeit enorm hard op dit moment en het is dus erg handig om hier snel op in te kunnen spelen.

Foto 1 headless ecommerce Bron foto: https://amplience.com/headless-commerce/

Een headless e-commerce platform bevat dus enkel de data, de “logica” en koppelingen met andere systemen. “Data” zijn bijvoorbeeld de artikelen, de productgroepen, prijzen, productafbeeldingen en andere productinformatie, etcetera. Bij “logica” kun je bijvoorbeeld denken aan het berekenen van verzendkosten, promoties, BTW, etc. En voorbeelden van koppelingen met externe systemen zijn koppelingen met payment providers, logistieke shipping software, ERP systemen, PIM (Product Information Management) en facturatiesystemen.

Een headless e-commerce platform neemt dus veel functionaliteit voor zijn rekening, maar niet het visuele gedeelte, de frontend. En hier zit nu precies de kracht.

De onderliggende technologie die dit alles mogelijk maakt is de zogeheten API (Application Programming Interface). Dit is een manier waarop software systemen efficiënt met elkaar kunnen communiceren. Headless e-commerce platforms zijn API-driven, dat wil zeggen dat alle functionaliteit via een API ontsloten kan worden. Dit maakt het dus mogelijk om frontend systemen zoals een website en een chatbot te koppelen, maar zorgt er ook voor dat het eenvoudig is om het e-commerce platform te koppelen aan bijvoorbeeld een ERP voor voorraadbeheer en facturatie.

Ontwikkeltijd & schaalbaarheid

Er zijn verschillende afwegingen die je als bedrijf kunt maken voordat je de keuze maakt tussen headless of een traditionele aanpak. De benodigde ontwikkeltijd en schaalbaarheid hebben grote verschillen als je moet kiezen tussen traditioneel of headless.

Traditionele architecturen zijn technisch relatief eenvoudig en tijdsefficiënt. Een nieuw systeem opzetten met gebruik van een traditionele architectuur kost minder tijd dan met een headless architectuur. Een traditionele aanpak is daarom met name geschikt voor websites voor kleinere e-commerce bedrijven.

Als standaard niet goed genoeg is, zal een traditioneel platform waarschijnlijk niet de geschikte oplossing zijn. Deze platformen bieden namelijk minder ruimte voor maatwerk of personalisatie. En ontwikkelaars moeten vertrouwen op aangeboden thema’s, templates en plugins om de functionaliteiten van een systeem uit te breiden. Ook integraties met externe systemen met het gebruik van plugins is niet zo gestroomlijnd als met met het gebruik van een API.

Headless architecturen zijn per definitie ontwikkeld met het oog op schaalbaarheid. Waar de initiële time-to-market langer zal duren bij single-platform, zullen nieuwe integraties en/of kanalen een stuk sneller kunnen worden ontwikkeld. Dit komt doordat bij een headless architectuur nieuwe kanalen gebruik kan maken van de content en andere integraties van het reeds ontwikkelde headless platform.

Flexibiliteit

Flexibiliteit, een van de grootste voordelen van headless e-commerce. Het realiseren van ambitieuze designs en unieke gebruikerservaringen zijn vaak datgene wat het verschil kan maken voor een klant om over te gaan tot aankoop van een product of gebruik van een service. Dit zijn zaken die kunnen helpen om de commerciële prestaties van een systeem te verbeteren. Waar traditionele e-commerce oplossingen vaak beperkt zijn tot standaard thema’s en templates kan bij een headless oplossing alles tot in detail naar wens worden aangepast.

Daarnaast biedt deze flexibiliteit ook de mogelijkheid om razendsnel te reageren op nieuwe trends, en biedt het ook bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het experimenteren met verschillende gebruikerservaringen en A/B-tests om uit te zoeken wat resulteert in de hoogste conversieratio’s. Hierdoor is concurrentie en de innovatiecurve voorblijven haalbaarder én helpt het bedrijven om hun online klantervaringen naar een hoger niveau te tillen.

Prestaties

Naast ontwikkeltijd, schaalbaarheid en flexibiliteit zijn snelheid en betrouwbaarheid van een e-commerce platform misschien wel de belangrijkste succesfactoren. Zo is een verbetering in sitesnelheid van 0,1 seconde al goed voor een stijging van 10% in uitgaven van consumenten. 1

Traditionele e-commerce systemen bieden uitgebreide standaard functionaliteiten aan wat invloed heeft op de laadtijden en betrouwbaarheid van een website. Een headless e-commerce systeem daarentegen, heeft een architectuur waarbij onderdelen geïsoleerd van elkaar werken, waardoor de betrouwbaarheid en performance vele male hoger is.

Zo blijkt dat een vertraging van de laadtijd met 2 seconden van een pagina leidt tot een toename in bouncerates, het percentage bezoekers dat op je site land en vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken, van meer dan 50% procent en dat conversieratio’s 37% lager waren. 2

Afbeelding headless ecommerce 2 Bron: Headless Commerce Summit by Netlify

Kosten

Een andere belangrijk aspect wat meetelt in de keuze tussen traditionele of headless e-commerce oplossingen zijn de kosten. In het algemeen zijn de initiële kosten bij de ontwikkeling van een traditioneel platform lager, omdat veel functionaliteit out-of-the-box worden aangeleverd. Dit heeft ook zijn nadelen zoals bijvoorbeeld gebrek aan schaalbaarheid, flexibiliteit en prestaties, wat in de overige punten in dit artikel verder is toegelicht.

Met de opkomst van smartphones en andere slimme oplossingen zoals augmented reality, voice assistenten en andere apparatuur is de vraag naar omnichannel oplossingen steeds hoger. Bij een headless e-commerce systeem is de ontwikkeling van de basis van een e-commerce platform hoger, maar zijn opeenvolgende touchpoints een stuk makkelijker en goedkoper om te ontwikkelen. Dit is bij traditionele systemen een stuk lastiger en duurder.

Conclusie

Technologie, concurrentie en nieuwe spelers op de markt zullen de klantverwachting alleen maar meer verhogen. Headless kan een belangrijke rol gaan spelen in deze wereld al is het belangrijk om te beseffen dat sommige nadelen rondom traditionele oplossingen ook voorkomen binnen een headless systeem, maar het geeft ook zeker voordelen.

Een headless oplossing wordt aanbevolen als:

  1. https://www2.deloitte.com/ie/en/pages/consulting/articles/milliseconds-make-millions.html

  2. https://blogs.akamai.com/2017/04/new-findings-the-state-of-online-retail-performance-spring-2017.html

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.