Boost je webshop met Augmented Reality

EgonGeschreven door Egon Meijers op 31-3-2021

Augmented Reality (AR) is een van de trends die de wereld van e-commerce in beweging brengt, maar wat is het nu precies? En hoe kun je het makkelijk inzetten om jouw sales een boost te geven?

AR is een extra laag informatie die over de werkelijkheid heen wordt gelegd. Deze extra laag bestaat uit een 3D model die de werkelijkheid voorziet van aanvullende informatie. Tegenwoordig kan dat met iedere moderne smartphone via de browser door middel van de camera worden gebruikt. Deze laagdrempeligheid, waarbij zelfs geen app voor geïnstalleerd hoeft te worden, zorgt er voor dat het goed gebruikt kan worden in bijvoorbeeld webshops.

Door AR kan snel en eenvoudig worden gekeken of bijvoorbeeld een lamp of een bankstel geschikt/passend is en kan er omheen worden gelopen om het vanuit verschillende hoeken te zien, zónder het product fysiek in een winkel te bekijken. Een andere interessante toepassing is het uitproberen van make-up of het passen van een bril in een virtuele spiegel. Dit leidt tot een hogere conversie van maar liefst 94% 1, of überhaupt online sales waar dit vóór AR niet mogelijk was. Sterker nog: het aantal product geretourneerde producten verminderd met 25%! 2

Ook de Covid-19 pandemie heeft invloed op deze ontwikkeling. Door (gedwongen) sluiting van fysieke winkels, zijn webshops vaak de primaire inkomstenbron geworden. Het heeft de verschuiving van fysiek naar digitaal winkelen zelfs met 5 jaar versneld 1. Door deze wissel, waarbij “try-before-you-buy” een belangrijk aspect is, is AR niet meer weg te denken. Ook verwacht 75% van de klanten augmented reality bij online winkelen en dit aantal neemt alleen maar toe 3.

Met hygiëne en veiligheid als hoogste prioriteit als gevolg van de pandemie zal AR ook van belang blijven als de fysieke winkels open zijn. Het fysiek uitproberen van producten, bijvoorbeeld bij beauty-winkels zal niet meer mogelijk zijn. In plaats daarvan zijn er winkels, zoals Sephora, die nu al gebruik maken van AR om klanten alsnog digitaal duizenden producten te laten uittesten.

Hieronder zie je een voorbeeld van een 3D model. Benieuwd hoe de AR-ervaring er uit ziet? Scan de onderstaande QR-code met je telefoon, of klik op het AR-logo als je dit artikel via je mobiel leest.

⚠️ Let op dat nog niet alle webbrowsers AR ondersteunen. Safari op iOS en Chrome op Android zijn het best ondersteund. Als je browser nog geen AR ondersteund dan zal de knop “View in your space” niet zichtbaar zijn. Je kunt dan nog steeds het 3D model bekijken, maar niet in AR.

AR demo QR code

Of dat ook mogelijk is in jouw webshop? Natuurlijk! Het enige wat hiervoor nodig is zijn 3D modellen van producten. Meestal zijn deze modellen eenvoudig beschikbaar bij de fabrikant waar je producten vandaan komen. Vervolgens gaan wij samen aan de slag om te kijken hoe we AR het beste tot zijn recht kunnen laten komen in jouw webshop.

Is jouw interesse gewekt en ben je benieuwd of AR ook iets is voor jouw webshop? Neem dan vrijblijvend contact op!

  1. https://hbr.org/2020/10/how-ar-is-redefining-retail-in-the-pandemic

  2. https://arinsider.co/2020/06/29/does-ar-really-reduce-ecommerce-returns/

  3. https://www.businessinsider.com/mobile-augmented-reality-in-retail-2018-6?international=true&r=US&IR=T

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.